Wij geloven niet in het wondermiddel social media als direct verkoopkanaal. Dat effect is gewoon weg. Uitzonderingen daargelaten. Waarom zou je dan in social media investeren? Het antwoord is simpel: branding!
Merkbekendheid
Bah, heb je weer zo’n woord. Laten wij het dan vertalen naar merkbekendheid. Social media is in eerste instantie een vitrine waar je kosteloos – even los van de tijd die je erin steekt – je merk, product en dienst in de etalage kunt zetten. Des te interessanter jouw merk en jouw verhaal, des te meer mensen die je willen volgen. Je kan er vergif op innemen dat mensen liever Zalando “liken” dan een bedrijf die grasmaaiers verkoopt op biobrandstof.
Betrokkenheid
Toch is er ook een plekje voor jouw winkel. En elke winkel wordt het kijken waard als je de etalage vult met goede producten. In marketingtaal: met goede content. Jouw verhaal moet in woord en beeld aantrekkelijk zijn. In elk geval dusdanig dat mensen die vooral interesse kunnen hebben in jouw producten of diensten even stilstaan bij jouw etalage. Het zaadje is geplant. En misschien gaan ze je zelfs volgen. Dan weet je echt, dat jouw merk bij de mensen die het daadwerkelijk ook interesseren, in het geheugen is geprent. Dat noemen we in marketingtaal: engagement. In het Nederlands zeggen we: betrokkenheid. Oftewel, de eerste stap naar consumptie.
Betalen voor social media
Net als een echte winkel kan je ook via social media investeren in meer merkbekendheid. Je kan met betaalde berichten en campagnes je vitrine doelgericht onder ogen brengen bij de voor jouw belangrijke consument of potentiële consument. Hier geldt: “Veronica komt naar je toe deze zomer”-effect. Oftewel: als de lezer niet bij jouw komt, kom je wel naar hen. Via diverse social media kanalen zijn tal van betaalde mogelijkheden om als reclamebericht doelgericht onder ogen te komen van jouw consument.
De doelen om dit te doen kunnen vrij divers zijn. Zo kan je onder andere een product sterk onder de aandacht brengen met als doel dit product zoveel mogelijk te laten kopen. Andere bedrijven investeren liever in de verspreiding van de naams- of productbekendheid. Die investeren in een relatie met de consument in de hoop dat deze op langere termijn een of meerdere keren koopt bij het betreffende merk.
Een plan
Goede communicatie vergt een goed plan. Ook op social media. Het is natuurlijk allemaal leuk en gratis, maar het wordt een dure investering als je overal je berichten plaats, waar je consument totaal niet aanwezig is. Een rollator promoten op snapchat is volledig te plank misslaan, evenals het promoten van een skatebord op LinkedIn. Veel informatie over het goed inzetten van social media is te vinden op internet.
Wij nemen je die hele zoektocht uit handen. Op basis van ons voorwerk zoals omschreven in het traject dat we met je doorlopen, weten we al snel bij welke consument jouw verhaal het beste past. Met die wetenschap weten wij waar en wanneer die doelgroepen online actief zijn en kunnen wij doelgericht op zoek naar het ideale moment om jouw boodschap bij hen onder ogen te brengen via social media. Sommigen noemen het marketing, wij noemen het slim omgaan met alles wat je toch al weet.
Ook weten we heel goed of we jouw boodschap betaald of onbetaald onder de aandacht moeten brengen. Diverse social media zijn dan zogenaamd wel gratis, de meesten van hen voeren de regie over de tijdlijn van de consument. En om op die tijdlijn te verschijnen, willen diverse social media steeds vaker dat je betaalt voor dat zichtbare plekje. Wij helpen je bij het uitzoeken van de juiste strategie en geven je een indicatie óf en welk budget je moet reserveren om met je online etalage onder ogen wil komen van de massa.